ANS Baggermanagement heeft een gastles over baggeren gegeven op Daltonschool de Neptunus te Amsterdam-IJburg op 19 mei 2014. Met groot enthousiasme ontdekten de leerlingen hier in één uur onder andere wat bagger is en wat er allemaal bij komt kijken.
ANS geeft gastles zodat kinderen meer affiniteit met techniek en baggeren krijgen
ANS vindt het belangrijk dat er meer kinderen al vroeg in aanraking komen met techniek, zodat ze later in hun schoolcarrière vaker voor technische opleidingen kiezen. Met gastlessen over baggeren maken wij kinderen enthousiast voor de sector grond- weg en waterbouw. Daarnaast willen wij zo de bekendheid van kinderen met baggerwerkzaamheden vergroten.
Kinderen ontdekken het baggeren zelf door het doen van proefjes
Tijdens de gastles was het aan de kinderen zelf om te ontdekken wat baggeren is en wat er bij baggeren komt kijken. Zij kwamen hier achter door een aantal proefjes te doen. Een van de vier opdrachten was om te achterhalen wat er nou precies in bagger zit. De leerlingen zaten hierbij letterlijk met hun handen in de bagger. Vervolgens werd aan de kinderen uitgelegd wat ze allemaal in hun handen hadden.
Verschillende ‘innovatieve’ ideeën: Baggeren met baggermagneten en baggerparfum
De leerlingen kwamen tijdens de les met allerlei innovatieve ideeën:
De inzet van een duikboot om onder een woonboot te kunnen baggeren
Het inzetten van dynamiet bij woonboten. De jongens die dit bedachten vonden het niet zo’n probleem dat er hierbij geen woonboot meer over zou blijven… De inzet van een baggermagneet die alle bagger zo naar zich toe trekt. Het gebruik van bagger als basis voor cosmetische ‘maskers’ om de huid te verzachten. Ook volgens de jeugd moet goed rekening worden gehouden met mogelijke overlast.
De kinderen van 9 of 10 jaar hadden al een aardig idee van de aspecten waar je op moet letten bij baggeren. Zo vonden ze de veiligheid erg belangrijk en mocht er niet te veel vies worden. De kinderen dachten zelfs na over de mogelijkheid dat er kabels stuk getrokken konden worden tijdens het baggeren en dat buurtbewoners geluidsoverlast konden ondervinden.
Tomeloos enthousiasme mondt uit in vragenvuur
Toen wij aan het einde van de les ruimte boden voor vragen werden wij onderworpen aan een vragenvuur. Vooral het idee dat er een kraan kan omvallen tijdens de baggerwerkzaamheden intrigeerde de kinderen. Wat moest een kraanmachinist doen als zijn kraan in de bagger viel? Werd de kraan dan vies? Hoe moest die dan schoongemaakt worden? Hoe vaak gebeurde dat? De vragen bleven komen. Maar gelukkig wilden de kinderen ook weten of wij het leuk vonden om een gastles te geven. Die vraag konden wij met een volmondig ja beantwoorden.