• Menu
  • Skip to right header navigation
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Before Header

  • Bel +31(0)207670130

  • IJDO2021

ANS Adviesgroep

  • HOME
  • WERKGEBIED
    • MAAIAPP
    • BAGGERAPP
    • BAGGERMANAGEMENT
    • CIVIELE KUNSTWERKEN
    • GIS en hydrografie
    • VERKEER & RUIMTE
  • PROJECTEN
  • ACTUEEL
  • OVER ANS
  • VACATURES
  • CONTACT

Mobile Menu

  • HOME
  • WERKGEBIED
    • MAAIAPP
    • BAGGERAPP
    • BAGGERMANAGEMENT
    • CIVIELE KUNSTWERKEN
    • GIS en hydrografie
    • VERKEER & RUIMTE
  • PROJECTEN
  • ACTUEEL
  • OVER ANS
  • VACATURES
  • CONTACT
Bel nu
IJDO2021

Locatiescan

Je bent hier: Home / Verkeer & Ruimte / Locatiescan

Als je 22,6 kilometer fietst voor een bezoekje aan de Mac en dan weer terugfietst, blijft je lijf “calorieneutraal”. Minder dan een procent van de Nederlandse huishoudens woont op deze afstand of verder. Vrijwel iedereen moet flink omfietsen. Met wandelen komt een calorieneutraal uitje niet veel dichterbij. Wanneer je in 18,8 kilometer (9,4 kilometer heen en terug) wandelt lukt het in theorie. Alleen moet 85 procent van de Nederlandse huishoudens nog altijd (stevig) omlopen als je sowieso de tijd hebt om daar ongeveer vier uur voor uit te trekken.

De “McDonald’s dichtheid” ten opzichte van woningen in Nederland is alomvattend te noemen. Het resultaat laat zien dat geografische analyses hoogstwaarschijnlijk zijn ingezet voor het openen van locaties. Het lijkt voor McDonald’s Nederland niet (meer) aan de orde om gaten in de dekking te vinden om een nieuwe locatie te openen. Een volgende stap voor de fastfood gigant zou kunnen zijn om de verkoopcijfers van bestaande locaties te koppelen aan demografische en sociaaleconomische gegevens, trends en ontwikkelingen om het assortiment en marketingactiviteiten van specifieke locaties aan te scherpen. Het zou ons overigens niets verbazen als dit al lang gebeurt.

Analyse over het wegennetwerk

Voor deze netwerkanalyse zijn de coördinaten van alle McDonald’s restaurants in Nederland gebruikt. Vanaf elk restaurant is met ArcGIS elke 1000 meter (1000, 2000, 3000… etc.) het verzorgingsgebied (bereik) over de weg uitgerekend. Binnen deze verzorgingsgebieden zijn vervolgens met ArcGIS alle woonadressen opgeteld.

Bronnen: McDonald’s Nederland (locaties restaurants), Rijkswaterstaat (wegennetwerk) en de Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG) van het Kadaster voor de locaties van woonadressen.

Netwerkanalyses kunnen voor allerlei soorten locaties ingezet worden om bijvoorbeeld gaten in verzorgingsgebieden te vinden waar een nieuw filiaal geopend kan worden. Maar ook om meer kennis op te doen over de potentie van bestaande locaties. Met name als de analyse wordt gecombineerd met andere databronnen, zoals over doelgroepen, inkomen en verkoopcijfers van specifieke producten, kan zeer waardevolle informatie opleveren.

Categorie: Verkeer & Ruimte

Vorig bericht: « Mobiliteit in 2040: aanknopingspunten voor de toekomst
Volgend bericht: Effect fietsbrug over het IJ in Amsterdam »

Primaire Sidebar

Meer over Verkeer&Ruimte

Effect fietsbrug over het IJ in Amsterdam

Mobiliteit in 2040: aanknopingspunten voor de toekomst

Analyse looptijd na bouw Moreelsebrug

Kentekenparkeren in kaart

Meer berichten over Verkeer&Ruimte

Footer

Contactgegevens

ANS Adviesgroep
Zuidpoolsingel 172
2408 BR Alphen aan den Rijn
Telefoon: +31(0)207670130
E-mail: info@ans-adviesgroep.nl

Volg ons op

  • LinkedIn
  • Telefoon

Werkgebied

  • BAGGERAPP
  • MAAIAPP
  • Bagger­management
  • Civiele kunstwerken
  • Verkeer & Ruimte
  • GIS en hydrografie
  • ANubiS – Beheer begraafplaatsen

Thema’s

  • Bagger
  • Flora & Fauna
  • PFAS
  • Waterbodemonderzoek
  • Privacy policy

De ANS Adviesgroep bestaat uit: ANS Baggermanagement, ANS Verkeer en Ruimte en ANubis adviseurs voor begraafplaatsen.

© 2023 ANS Adviesgroep · Realisatie Zin In Webdesign