Als je 22,6 kilometer fietst voor een bezoekje aan de Mac en dan weer terugfietst, blijft je lijf “calorieneutraal”. Minder dan een procent van de Nederlandse huishoudens woont op deze afstand of verder. Vrijwel iedereen moet flink omfietsen. Met wandelen komt een calorieneutraal uitje niet veel dichterbij. Wanneer je in 18,8 kilometer (9,4 kilometer heen en terug) wandelt lukt het in theorie. Alleen moet 85 procent van de Nederlandse huishoudens nog altijd (stevig) omlopen als je sowieso de tijd hebt om daar ongeveer vier uur voor uit te trekken.
De “McDonald’s dichtheid” ten opzichte van woningen in Nederland is alomvattend te noemen. Het resultaat laat zien dat geografische analyses hoogstwaarschijnlijk zijn ingezet voor het openen van locaties. Het lijkt voor McDonald’s Nederland niet (meer) aan de orde om gaten in de dekking te vinden om een nieuwe locatie te openen. Een volgende stap voor de fastfood gigant zou kunnen zijn om de verkoopcijfers van bestaande locaties te koppelen aan demografische en sociaaleconomische gegevens, trends en ontwikkelingen om het assortiment en marketingactiviteiten van specifieke locaties aan te scherpen. Het zou ons overigens niets verbazen als dit al lang gebeurt.
Analyse over het wegennetwerk
Voor deze netwerkanalyse zijn de coördinaten van alle McDonald’s restaurants in Nederland gebruikt. Vanaf elk restaurant is met ArcGIS elke 1000 meter (1000, 2000, 3000… etc.) het verzorgingsgebied (bereik) over de weg uitgerekend. Binnen deze verzorgingsgebieden zijn vervolgens met ArcGIS alle woonadressen opgeteld.
Bronnen: McDonald’s Nederland (locaties restaurants), Rijkswaterstaat (wegennetwerk) en de Basisadministratie Adressen en Gebouwen (BAG) van het Kadaster voor de locaties van woonadressen.
Netwerkanalyses kunnen voor allerlei soorten locaties ingezet worden om bijvoorbeeld gaten in verzorgingsgebieden te vinden waar een nieuw filiaal geopend kan worden. Maar ook om meer kennis op te doen over de potentie van bestaande locaties. Met name als de analyse wordt gecombineerd met andere databronnen, zoals over doelgroepen, inkomen en verkoopcijfers van specifieke producten, kan zeer waardevolle informatie opleveren.