ANS adviseert over de contractvorm die het beste past bij uw project. We inventariseren, inspecteren, onderzoeken en stellen de aanbestedingsdocumenten op.
Bij de keuze van een contractvorm, zoals bijv. RAW-UAV of UAV-GC, is van belang hoeveel ruimte de aannemer wordt geboden en daarmee samenhangend, hoe de risico’s ten aanzien van de aansprakelijkheid worden verdeeld.
Stappenplan
Om op voorhand inzicht te geven in wat de opdrachtgever van ons kan verwachten en wat onze werkwijze is, maken wij gebruik van een stappenplan. Het stappenplan wordt hieronder schematisch neergezet.
Eenmaal aan de slag met het stappenplan zult u als opdrachtgever merken dat het plan voorziet in een gestructureerde manier van werken waarin heldere overdrachtsmomenten zijn ingebouwd tussen u en uw adviseur van ANS Baggermanagement. Elke stap eindigt in een overdrachtsmoment. Een overdrachtsmoment bestaat uit het leveren van een rapportage van de uitkomsten van deze stap en een tussentijdsoverleg met u, waarin onze adviseur aangeeft welke keuzemogelijkheden er zijn. De adviseur zal u voorzien van de benodigde informatie en aangeven wat de consequenties van een keuze kunnen zijn.
Stap 1: inventarisatie
De eerste stap in de voorbereiding van baggerwerk is erop gericht een zo compleet mogelijk beeld te verkrijgen van het werk: de omvang van het werk en de specifieke eisen en randvoorwaarden. Dit betreft zowel de technische als de organisatorische aspecten. Bij deze stap wordt alle informatie verzameld die nodig is voor het opstellen van de aanbestedingsdocumenten. De inventarisatie omvat:
- Werkomschrijving omvang van het werk:
- Lengte, breedte en baggerhoeveelheden worden geïnventariseerd d.m.v. dwarsprofielmetingen (kwantiteit);
- Waterbodemonderzoek (kwaliteit);
- Inventarisatie duikers, bruggen, stuwen en omgeving
- Inventarisatie natuurwaarden / quickscan Flora en Fauna
Stap 2: risicoprofiel
Aan de hand van de informatie die in stap 1 is verzameld wordt in stap 2 een risicoprofiel opgesteld. Met een risicoprofiel worden potentiële en (h)erkende risico’s in beeld gebracht om deze zoveel mogelijk te kunnen uitsluiten of beperken in het voorontwerp van het werk.
De risico’s worden voor de opdrachtgever onderling vergeleken en gewogen op milieuhygiënische, (uitvoerings)technische, financiële en maatschappelijke kenmerken, om zodoende te komen tot een weloverwogen voorontwerp.
De systematiek die ANS Baggermanagement hanteert bij het opstellen van het risicoprofiel is afgeleid van de methodiek Failure Mode and Effect Analysis”, of kort gezegd FMEA. FMEA is een methodiek om componenten inzichtelijk te maken en te kwantificeren.
In sommige gevallen adviseren wij het risicoprofiel op te nemen bij de aanbestedingsdocumenten. In het bestek kan worden aangegeven dat de inschrijver een werkomschrijving/kwaliteitsplan dient mee te sturen, waarin is aangegeven op welke wijze hij wil omgaan met de aangegeven risico’s.
Stap 3: voorontwerp
In stap 3 wordt het voorontwerp opgesteld. Hierin wordt omschreven welke werkzaamheden onderdeel gaan uitmaken van het bestek en welke worden uitgesloten. Tevens worden de gestelde eisen aan het bestek opgenomen in het voorontwerp.
Stap 4: aanbestedingsdocument
In stap 4 wordt het voorontwerp uitgewerkt tot een aanbestedingsdocument. Op basis van dit document wordt de aanbesteding vormgegeven. Vervolgens vindt de aanbesteding plaats.