ANS Baggermanagement verzorgt al jaren het omgevingsmanagement voor diverse baggerprojecten. De taken van een omgevingsmanager zijn tweeledig, de eerste taak is hetgeen waar iedereen meteen aan denkt. Het regelen van de vergunningen en ontheffingen. Hierbij is onze specialistische kennis van onder andere het Besluit Bodemkwaliteit, Wet natuurbescherming en de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) een waardevolle aanvulling.
De tweede taak van onze omgevingsmanagers betreft de communicatie met, hoe kan het ook anders, de omgeving. De omgeving wordt hierbij grofweg opgedeeld in het bevoegd gezag, omwonenden en andere stakeholders. Juist de communicatie met omwonenden is in onze ogen een heel belangrijk punt. Zij zijn het die uiteindelijk de kranen, vrachtwagens en tractoren voor hun neus krijgen. En dan is er nog het punt van de ontvangstplicht.
Volgens de regels
Zonder planning en plannen kan niet zomaar begonnen worden. Als er lukraak begonnen wordt met scheppen dan valt een project al snel in het (niet gebaggerde) water. Vanuit omgevingsmanagement wordt de voorbereiding ingevuld door het uitzoeken van de regels en het naleven daarvan. Hierbij is de kwaliteit van de baggerspecie en waar deze heen mag een voor de hand liggend punt. Maar er moet ook gekeken worden naar de aanwezige flora en fauna. Broedseizoenen, bloeiseizoenen, paaigebieden, watertemperatuur, vleermuizen dit zijn slechts een paar aspecten waar regels voor gelden. Het omgaan met deze aspecten is vastgelegd in een verscheidenheid aan wetten, maar ook lokale beheersmaatregelen. De omgevingsmanager zorgt voor een overzichtelijk ecologisch werkplan, waarmee de uitvoerder rekening moet houden bij de uitvoer. Mensen en verkeer zijn ook aspecten die naar voren komen. Zo zal een omgevingsmanager het eerste aanspreekpunt zijn als er tijdelijk een fietspad moet worden afgezet, of als er langs een provinciale weg gewerkt moet worden.
Communicatie vooraf, voorkomt problemen achteraf
Communicatie naar omwonenden begint heel simpel met een brief. In deze brief worden de werkzaamheden aangekondigd. Onze ervaring leert dat acceptatie van overlast veel groter is als men weet dat het kan gebeuren, maar vooral ook waarom. Een kleine toelichting waarom er gebaggerd moet worden staat daarom standaard in onze brieven. Bij de grotere projecten hebben wij ook veel succes geboekt met het houden van informatieavonden. Mensen willen gewoon weten wat er gaat gebeuren. En zelfs een goede brief is geen vervanging van menselijk contact. Met behulp van een presentatie en een vragenuurtje, stellen wij mensen gerust.
Overnemen klantcontact
Eigen klantcontact centrum van ANS tijdens baggerwerkzaamheden
ANS adviesgroep heeft ook een eigen klantcontact centrum (KCC). Tijdens de baggerwerkzaamheden nemen wij hier een deel van de taak van bijv. een waterschap over en kunnen de omwonenden direct naar ons bellen met vragen, opmerkingen en klachten. Veel vragen kunnen direct door het KCC worden beantwoord. Bij andere vragen wordt een terugbelnotitie gemaakt en wordt vanuit het KCC contact gezocht met het bevoegd gezag of de uitvoerder. De klant wordt daarna met een duidelijk antwoord teruggebeld.
Ontvangst bagger duidelijk via digitale kaart
Ontvangstplicht van bagger is altijd een moeilijk punt. Wie moet ontvangen, wie kan ontvangen en hoeveel moet iemand ontvangen. ANS biedt via internet aangelanden de kans om via een kaart aan te geven waar zij bagger kunnen ontvangen, waar zich eventueel obstakels bevinden of overige bijzonderheden zijn. We werken hierbij met inlogcodes gekoppeld aan het perceel van de eigenaar.
Uitdagend en divers
Omgevingsmanagement kent vele facetten waarbij juridische en technische kennis van belang zijn. Daarnaast speelt goede communicatie een grote rol. Van de vijf rollen volgens het IPM (Integraal Project Management) kan dit een van de moeilijkste rollen zijn om de juiste persoon voor te vinden. Ook is omgevingsmanagement tegenwoordig een veelgevraagd onderdeel van een EMVI-plan. De opdrachtgever wil graag in het plan lezen hoe de inschrijver met relevante stakeholders omgaat. Het team van ANS doet dit werk al jaren met plezier en met succes!