• Menu
  • Skip to right header navigation
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary navigation
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Before Header

  • Bel +31(0)207670130

  • IJDO2024

ANS Adviesgroep

  • HOME
  • WERKGEBIED
    • MAAIAPP
    • BAGGERAPP
    • BAGGERMANAGEMENT
    • CIVIELE KUNSTWERKEN
    • GIS EN HYDROGRAFIE
    • VERKEER & RUIMTE
  • PROJECTEN
  • ACTUEEL
  • OVER ANS
  • VACATURES
  • CONTACT

Mobile Menu

  • HOME
  • WERKGEBIED
    • MAAIAPP
    • BAGGERAPP
    • BAGGERMANAGEMENT
    • CIVIELE KUNSTWERKEN
    • GIS EN HYDROGRAFIE
    • VERKEER & RUIMTE
  • PROJECTEN
  • ACTUEEL
  • OVER ANS
  • VACATURES
  • CONTACT
Bel nu
IJDO2021

Effect fietsbrug over het IJ in Amsterdam

Je bent hier: Home / Verkeer & Ruimte / Effect fietsbrug over het IJ in Amsterdam

ANS Verkeer & Ruimte heeft een analyse uitgevoerd naar de verschillen in fietstijd met en zonder brug over het IJ vanaf IJssalon IJskoud de beste in Amsterdam-Noord tot maximaal een half uur fietsen.

Fietstijd zonder brug
Fietstijd met brug

ANS Verkeer & Ruimte heeft in samenwerking met de groep ‘Een brug over het IJ’ een analyse gedaan naar het effect van een fietsbrug over het IJ. De discussie over de brug hoedt de gemoederen flink bezig.

Voormalig minister Melanie Schultz van Haegen was tegen en Rijkswaterstaat staat er ook kritisch tegenover. Vanuit de scheepvaartsector en de provincie klinken ook geen enthousiaste geluiden. Ook bewoners van Amsterdam Noord die al hun hele leven met de pont varen zijn er niet van overtuigd dat een brugverbinding met het oostelijk gelegen Java-eiland een snellere fietsverbinding met het Centrum van Amsterdam oplevert. Maar al deze kritische geluiden heeft de Gemeente Amsterdam er niet van weerhouden om toch voor de aanleg van deze fiets- en voetgangersbrug te kiezen. Dus de brug komt er gewoon.

De analyse is uitgevoerd met de volgende uitgangspunten:

  • Startpunt IJssalon ijskoud de beste in Amsterdam-Noord
  • Gemiddelde fietssnelheid 15 kilometer per uur
  • Maximaal 30 minuten fietsen
  • gemiddelde wachttijd op veerpont tijdens de ochtendspits volgens de dienstregeling van het GVB.

Bronnen:

  • Wegennetwerk van Rijkswaterstaat (NWB);
  • Dienstregeling GVB
  • Ondergrond: Esri

De analyse is gemaakt met behulp van ArcGIS en de weergave via Story Maps van ArcGIS Online

Categorie: Verkeer & Ruimte

Vorig bericht: « Locatiescan
Volgend bericht: Waterbodemonder­zoek »

Primaire Sidebar

Meer over Verkeer&Ruimte

Locatiescan

Mobiliteit in 2040: aanknopingspunten voor de toekomst

Analyse looptijd na bouw Moreelsebrug

Kentekenparkeren in kaart

Meer berichten over Verkeer&Ruimte

Footer

Contactgegevens

ANS Adviesgroep
Zuidpoolsingel 172
2408 BR Alphen aan den Rijn
Telefoon: +31(0)207670130
E-mail: in**@*************ep.nl

Volg ons op

  • LinkedIn
  • Telefoon

Werkgebied

  • Baggerapp
  • Maaiapp
  • Bagger­management
  • Civiele kunstwerken
  • Verkeer & Ruimte
  • Gis en hydrografie

Thema’s

  • Bagger
  • Flora & Fauna
  • PFAS
  • Waterbodemonderzoek
  • Privacy policy

De ANS Adviesgroep bestaat uit: ANS Baggermanagement, ANS Verkeer en Ruimte en ANubis adviseurs voor begraafplaatsen.

© 2025 ANS Adviesgroep · Realisatie Zin In Webdesign